אורי בצון כותב על "מתחת לפני השטח"

"מתחת לפני השטח" תערוכתו של פיטר יעקב מלץ  בגלריית הקיבוץ

ב1.1.12 החליט פיטר יעקב מלץ לצאת לריצת מרתון בת שנה לציון עשור של עשייה אמנותית, תוך כדי העלאת רישום אחד כל יום בדיוק באותה השעה (22:00) דרך הפייסבוק. קו הסיום מוקם בגלריית הקיבוץ אשר כוסתה כליל ב365 ציורים/רישומים המורכבים מנופי הדרך המחשבתיים והפנימיים של האמן.

 כבר ברגע הכניסה ל"קיבוץ" (שם מתאים ביותר בהתחשב בכמות העבודות והשפות שאוגדו להם יחד), מצאתי עצמי בעין סערה צבעונית ומורכבת, מוקף ערב רב של עבודות במגוון טכניקות מרישום קלאסי וקולאז' ועד לציור דיו בנשיפות ופיסול בפלסטלינה. אך כשמה של התערוכה הדברים מתחת לפני השטח נראים אחרת. מלץ מציג לנו חתך גיאולוגי כרונולוגי מדויק של מציאות האמן בחברה ובאמנות הישראלית. קירות הגלריה מכוסים מלמטה ועד למעלה כבארכיון בחלונות הצצה אל ההשפעות, המחשבות, הביקורת וההתמודדות של מלץ כאדם פרטי, כאיש משפחה וכאמן ישראלי.
העבודות מציגות וירטואוזיות ושליטה במגוון שפות אמנותיות ומתובלות בהומור, בשנינויות ומשחקי מילים ("התרומה שלי לשיח המקומי"/ "פיצוח הגרעין") בד בבד עם רגעי מציאות אותנטיים (מתכונים של אמא וטקס סיום בגן) רגעי משבר ועייפות ("הקריירה שלי בתחתונים") וביקורת נוקבת ("מי בתל אביב ומי לא"). המוטיב הישראלי שב וחוזר שכן כל הריצה עצמה מתרחשת במגרש המקומי שלנו, זה עם המסלול הלא מסודר והמהמורות ששכחו ליישר.
  


כרץ למרחקים ארוכים, חדור מטרה, פיטר אינו פוסח על כלום, ההתחייבות על פיה כל יום באותה שעה יוצג רישום חדש מעניקה לאמן מעין תהליך התנקות וסגירת מעגל מעשור רצוף בעשייה, מעיין כיווץ של עשור אל תוך שנה אחת ושנה אחת אל תוך ביקור בחלל הגלריה.

RUN PETER RUN...

Comments

Popular posts from this blog